Spejdermester
Aktiviteter

Spejdermester / Stormester

(samarbejde
Spejder mester er inspireret af stormester, de skal løse nogle forskellige opgaver og de for point i forhold til hvordan de klare jer i forhold til de andre hold. Point skalaen går fra 1-5, det hold der klarer sig bedst for 5 point og det hold som klarer sig dårligst for 1 point. Hvis der er færre end 5 hold fx 3 hold er point skalaen 3-5, hvis der er flere end 5 hold fx 7 hold udvides skalaen så det går fra 1-7. 

Når holdene kommer til en opgave får de udleveret en konvolut hvor opgavebeskrivelsen ligger i. Du kan hente opgavebeskrivelsen som et Word ark i bunden af indlægget. Der skal printes et opgaveark per hold, beskrivelsen kommer du i en konvolut og lukker den. Det kan være en fordel at skrive på konvolutten hvilken opgave det er for at de ikke bliver blandet sammen, der skal nemlig bruges en del. 

Mangler du konvolutter kan du købe dem her: Konvolutter

Løbet her er lavet så det varer en hel dag. Hvis i har mindre tid kan i bare udvælge de opgaver ud som i syndes er sjovest og som passer bedst i forhold til tid i har. Løbet er lavet som et stjerneløb og opgaverne har åben indtil alle holdene har været i gennem. Når alle holdene har været i gennem posten pakker man posten sammen og åbner en ny post. På den måde er der hele tiden nye poster som man kan gå til. 

Det gælder om at klare sig bedst muligt og nå så mange opgaver som muligt. Der er ikke en rigtig rækkefølge som de skal tage opgaverne i så i går bare rundt og ser om der er nogle opgaver ledige. 

Den ting de alle sammen kæmper om at vinde kan være den gyldne spejderhånd, en hånd som laver spejderhilsen. Vi har gjort det at vi har lavet en form af en hånd i gipsgaze og derefter fyldt beton ned i den. Til sidst malet den med en guldspraydåse og sat den på en plade. Husk at smøre hånden godt ind i vaseline inden du begynder at komme gibsgaze på, ellers kan det godt blive svært at få hånden ud igen. Det er selvfølgelig også muligt at købe et trofæ som det bedste hold kan vinde. 

Du kan købe gibsgaze her: Gibsgaze
Betonen kan du købe her: Beton

Materialelisten til løbet kan du finde nederst i indlægget.

Opgaver og beskrivelserne til spejdermester:

1:

Lav så mange forskellige dyr i rugbrud som muligt.

Når i har lavet et dyr skal i binde en snor i gennem den og hænge den på pinden. 

I har 10 minutter. 

Tiden starter nu!

2:

Få bolden op af røret, røret skal blive stående på jorden under hele opgaven. 

I har 10 min.

Tiden starter nu!

(Et pvc rør som er lukket i bunden og hvor der er huller i siden.)

3:

Lav en sketch og fremfør den til lejrebålet. 

I har indtil lejrebålet starter.

4: 

Find så mange forskellige ting som starter med P.

I skal ligge det inden for firkanten.

Firkanten må ikke flyttes eller ændres.

I har 180 sec. 

(Firkanten skal ikke være større end at det er muligt at tage et billede hvor tingene er indenfor.)

5:

Transporter vandet fra den ene spand og til den anden. 

Spandene skal blive stående under hele opgaven. 

I må kun bruge papir.
I har 10 minutter

(Papir kop: https://www.youtube.com/watch?v=f5XZn9Wh2dk&t)
(papir æske: https://www.youtube.com/watch?v=YslOPejXV7I&t)

6: 
Ved denne opgave skal i tegne den historie som bliver fortalt. 
Nå historien stopper må i ikke tegne mere og skal aflevere jeres tegninger. 

(Historie:
Der var en gang et sørøverskib som sejlede på de 7 verdenshave. Sørøverskibet var det mest frygtet sørøverskib af alle skibe. Hvis et skib først var blevet udvalgt til at blive røvet var der ikke noget at gøre for det skib. Skibet kunne lige så godt overgive sig og udlevere alle sine guldmønter for røverne skulle nok få fat i det. 

Men alle skibe undrede sig for hvordan kunne en besætning på kun 2 personer styre et træskib med 3 master? Hvordan kunne de røve skibene uden at blive opdaget? Skibet var jo på længde med en blåhval. De 2 pirater hed Karl Skurebørste og Kaptajn Kaj. Kaptajn Kaj havde en hat på hovedet hvor der i toppen er en vejrhane som kunne vise hvilken retning vinden kom fra. Han stod altid bag roret som var placeret forrest på skibet. Karl Skurebørste så man altid læggene på alle fire i gang med at skure dækket med en skurebørste. Det var jo et stort skib så det tog jo lang tid at komme fra den ene ende til den anden. 

På dækket stod der 3 tønder fyldt med guld, guldet var fra de skibe som de havde røvet. Et af skibene havde de lige passeret, så det ligger bag sørøverskibet. Solen skinnede klart fra en næsten skyfri himmel, der var kun 2 skyer på himlen den dag.  Skibet sejlede der ud af, der var masser af vind så de fløj af sted med 5 knob. Skibet havde sejlet i mange år på de 7 verdenshave men det var ikke til at se på skibet. Den havde fået lavet et par småting siden den kom i vandet for 100 år siden. Der var kommet rakværk på siden af skibet og i toppen af den sidste mast var der lavet en fuglerede. 

I har nu 20 sec til at tegne det sidste færdig.  )

7: 

Transpore bolden så langt som muligt. 

I må kun bruge tagrenderne til at transportere bolden med.

Tagrenderne må ikke ødelægges eller ændres.

Hvis i taber bolden skal i gå 1 meter tilbage i forhold til hvor bolden rør jorden. 

Alle deltager skal på skift hjælpe med at transportere bolden. 

I bestemmer rakkefølgen for hvilket nr. alle deltager er i rækken før i starter på opgaven.

I har 8 minutter. 

Tiden starter når i er klar.

8:

Genkend så mange dyr som muligt.

Rigtig dyr giver 1 point

Rigtig navn på dyret giver 5 point. 

Tiden stopper efter 5 minutter eller når alle dyrene er gennemgået. 

Power point med dyrene her: 

Xl skema med dyr og navne her:  

9: 
Få så mange point som muligt.

Første rakke balloner giver 2 point
Anden rakke balloner giver 4 point
Tredje rakke balloner giver 8 point
Fjerde rakke balloner giver 16 point.

I har 3 skud hver til at ramme ballonerne, i må ikke give jeres skud vider. 

Ballonerne skal blive liggende hvor de ligger under hele opgaven. 
Når en ballon er skudt i stykker kommer der ikke en ny, der er kun de balloner som der ligger når opgaven starter. 

Her kan du købe balloner og dartpile:

10:

Lav så stort et tårn af kartoflerne som muligt.

Tårnet skal kunne stå af sig selv når tiden er gået.

Halvdelen af holdet må ikke røre jorden under opgaven. 

Opgaven starter når halvdelen af holdet ikke røre jorden.

Er der et ulige antal fx 5, så må de 3 rør jorden og de sidste 2 må ikke. 

I har 10 minutter.

Tag et billede af tårnene og print det ud så de andre kan se de forskellige løsninger.

11:
Lav så mange forskellige ting af avis som muligt.

Det skal være tydeligt at se hvad det ligner.

Hver tydelige ting giver 3 point.

Hvert tydelig ting lavet af avis ligges i den sorte spand.

I har 15 min til at lave så mange tydelige forskellige ting som muligt. 

Tiden starter nu. 

Det tages et billede af tingene når de er gået fra opgaven. Billederne printes ud så alle kan se hvad de har lavet.

12:

I skal huske på så mange ting som muligt.

I må ikke tage billeder af tingene.

I har 45 sec til at huske så mange forskellige ting.

Når tiden er gået skal i på skift sige hvad der lå under tæppet.

I har 1 minut til at snakke om hvordan i ville huske tingene.

Tiden starter nu! 

(Der skal ligges en helt masse ting – kimsleg )

13:

I skal samle disse 3 trangia.
I må ikke røre ved trangiaen med hænderne under opgaven.

I har 10 minutter.

Tiden starter nu!

14:
Tegn en tegning på papiret.

I må kun lave en lige streg af gangen.

I skal skiftes til at lave stregen.

Det skal være tydeligt hvad tegningen skal forstille.

I har 10 min til at løse opgaven.

Opgaven starter om 2 min. 

15:
Brænd denne snor over ved hjælp af ild.

I må ikke sætte tændstikker eller lighter direkte mod snoren. 

I har 15 min.

Tiden starter nu!

Materialeliste: 

Opgave: 1

  • 1 Pakke rugbrød til hvert hold. Det må gerne være noget tørt/hårdt rugbrød da det ikke må smugler for nemt.
  • 1 Pind til hvert hold
  • Tynd snor som de kan binde igennem rugbrødsdyret. 

Opgave: 2

  • Et pvc rør som er lukket i bunden og hvor der er huller i siden.

Opgave: 3

  • Bøger med ideer til sketch eller anden underholdning.
  • Måske et lille bål som viser lejrbåls stemmening, ellers ikke noget specielt. 

Opgave: 4

  • Ræb, tov eller træ.

Opgave: 5

  • 2 Spande 
  • Vand
  • Papir

Opgave: 6

  • Noget at tegne med
  • Papir
  • Historien som skal læses op.

Opgave: 7

  • 3 tagrender (De skal ikke være i en bestemt længde.)
  • 1 Sten eller lignende til at vise startpunkt.

Opgave: 8

  • Computer til at vise power point på eller billederne udprintet.
  • Listen over dyr og navne.

Opgave: 9

  • Balloner 
  • 3 Dart pile

Opgave: 10

  • Rigeligt med kartofler (Alle hold skal have ca lige mange kartofler, også ca. lige store)

Opgave: 11

  • Aviser
  • 1 Spand

Opgave: 12

  • Find 25 forskellige ting. (Skal kunne ligge under et tæppe)

Ideer:

Blyant

Viskeleder 

Gulerod

Uniform

Kniv

Flaske

Lys

Blomst

Ledning

Sko

Trangia

Gaffel

Spillekort

Batteri 

Bog

Sten

Ur

Legetøjsbil

Papir

Dukke

Strømpe

CD

Mønt

Maling

Handske

Pandelampe

Opgave: 13

  • 3 Trangiaer.

Opgave: 14

  • Papir
  • Tush

Opgave: 15

  • Tændstikker/lighter
  • Brænde
  • Avispapir
  • Økser
  • Knive
  • Snor
  • Hegnspæle