Escape room 2,0
Aktiviteter

Escape room med anderledes udfordringer.

Har du nogensinde overvejet at udforske den spændende verden af escape rooms, men mangler du inspiration eller måske endda et færdigt koncept, der er lige til at gå til? Så er du kommet til det rette sted. Jeg har udviklet et escape room, som du kan bruge præcis som det er eller du kan bruge det som skabelon eller inspiration til at skabe dit eget hjemmelavede escape room.

Jeg har lagt vægt på, at det skal være let at gå til, så alt hvad du behøver at gøre, er at følge den trinvise vejledning nedenfor og skaffe de materialer, der står på listen.

Escape roomet er sammensat af en række forskellige opgaver, som alle skal løses, før de kan finde nøglen til at komme ud af rummet. Nogle af opgaverne leder direkte til en lås på kassen med nøglen, mens andre opgaver skal løses i den helt rigtige rækkefølge for at give adgang til låsene på kassen. Det kan virke en smule forvirrende i starten, men når de begynder at få kigget sig rundt og løst nogle at opgaverne begynder det og give mening!

Der er 11 forskellige opgaver der skal løses eller gennemføres, før de kan bryde fri. Faktisk er det først, når alle hængelåsene er blevet fjernet fra kassen med nøglen, at I endelig vil kunne ånde lettet op og forlade rummet.

Alle de nødvendige materialer til at afholde escape roomet er blevet samlet under en materialeliste, som du finder nederst i dette indlæg.

En fuldstændig oversigt over opgaverne og printbare versioner af dem kan også findes i bunden af indlægget i en PDF fil. I den fulde oversigt kan du også se hvad de forskellige opgaver indeholder og hvad koden af dem skal være. Du kan læse om opgaverne her nedenfor en det giver måske først rigtig mening når du har set de 2 PDF filer med forklaring og opgaverne.

Opgaverne

Opgave 1:

Fold 3 dyr i papir, når de er foldet kommer der en kode frem som skal løse. Fold på forhånd de 3 dyr på noget andet papir, så kan de se hvilke dyr de skal folde. Der er en QR kode til hvordan dyrene foldes.

Opgave 2:

Gækkebrev som er låst sammen med hængelås.

Opgave 3:

Scan stregkoden hvor koden kommer frem, løs koden (M-P kode) og brug den til hængelåsen på bogen.
Stregkoderne kan scannes med en app, søg stregkode hvor du henter apps.

Opgave 4:

I en bog er der en nøgle til en hængelås og batterier til UV lygte.

Opgave 5:

10 dyr hvor koden er skrevet med UV blæk. Koden skal tegnes ind på sænke slagskibe pladen.

Opgave 6:

Læg spillekortene så stregerne passer over for hinanden og løs koden. Brug koden til at låse computeren op.

Opgave 7:

På skrivebordet ligger der et dokument hvor der står Escape room. I det dokument er der et billede af tallene som skal bruges til hængelås

Opgave 8:

Følg kompasretningerne for at finde koderne og i hvilken rækkefølge de skal løses i. Kodetypen er digital kode.

Opgave 9:

Tæl antal figur i de forskellige typer.

Opgave 10:

Billederne af spejdermærkerne hænger ned fra loftet forskellige steder i rummet. De skal løses ligesom du løser en fonetisk alfabet kode.

Opgave 11:

8 balloner med papir i og i en af dem er der en historien i og i en anden er der et hvidt papir med prikker, de andre er blanke. Læg det prikkede papir over historien og prik ud i prikkerne. Forklaringen er at billederne af mærkerne skal løses som fonetisk alfabet.

Her har du det samlet overblik:

Samlet forklaring
Ark med opgaver

Materialeliste:

– Udprint af forklaring og opgaveren.
– 9 hængelåse – 8 med talkode og en med nøgle.
– Udhulet bog hvor der er gjort plads til en nøgle og batterier, den må ikke være større end at den kan låses sammen med en hængelås.
– UV lygte og UV blæk (UV blæk til at skrive på dyrene).
– 10 dyr.
– 1 sæt spillekort som der må tegnes på.
– En computer hvor koden er: Spejderlivet.
– En kompas
– 8 balloner og en nål.

Har du spørgsmål er du meget velkommen til at skrive til mig på Mathias@friluftsaktiviteter.dk