Lejrpladsen – 103 forskellige poster
Dette løb blev udviklet i forbindelse med en distriktsturnering, hvor temaet var lejrpladsen. Vores mål var at skabe en aktivitet, der strakte sig over hele weekenden og samtidig opfordrede spejderne til at bruge deres egen lejrplads aktivt som en del af løbet.
Vi har tidligere oplevet, at spejdere brugte tid på at bygge en flot lejrplads men derefter tilbragte det meste af tiden væk fra den på forskellige løb. Denne gang ville vi vende det om: Lejrpladsen skulle være centrum for aktiviteterne. Målet var, at en velbygget lejrplads ville være en fordel og en dårlig opbygget en ulempe.
Vi ønskede også at styrke fællesskabet på tværs af patruljerne. Derfor lavede vi en række opgaver hvor spejderne skulle interagere med hinanden på hinandens lejrpladser. Det kunne være små konkurrencer, lege eller samarbejdsopgaver hvor begge patruljer fik point for at deltage. Nogle opgaver krævede, at man udfordrede en anden patrulje i en leg, mens andre gik ud på at afprøve noget, en anden patrulje havde bygget eller hjalp til med en konkret opgave.
Det betød, at spejderne ikke bare blev på deres egen plads, men bevægede sig rundt, opdagede andres løsninger og kom i snak med hinanden undervejs. Det gav en god dynamik og bidrog til en hyggelig og åben stemning på hele lejren.
Sådan fungerede løbet
Løbet bestod af hele 103 forskellige opgaver, som løbende blev roteret, så der hele tiden var noget nyt og spændende at vælge imellem. Opgaverne blev præsenteret i en reol, hvor spejderne frit kunne tage dem, de fandt mest interessante.
Hver opgave havde en forside med en kort og fængende overskrift, der gav et hint om, hvad opgaven handlede om. På bagsiden stod den fulde opgavebeskrivelse og det viste sig ofte, at opgaven ikke helt var, hvad spejderne havde forventet. Det skabte både nysgerrighed og gjorde at de tog noget forskelligt fordi de alligevel ikke viste hvad de skulle.
Opgaverne gav point afhængigt af sværhedsgrad og tidsforbrug. Nogle kunne løses hurtigt, mens andre krævede mere tid og gav tilsvarende flere point.
Når en patrulje havde løst en opgave, vendte de tilbage til reolen med deres løsning og valgte en ny. Det skabte en naturlig rytme i løbet, hvor spejderne hele tiden kom tilbage til udgangspunktet, men stadig havde stor frihed til at styre deres egen progression.
Selvom strukturen mindede om et klassisk stjerneløb, adskilte det sig ved, at opgaverne var større, mere selvstændige og frit valgbare. Derfor føltes det ikke som et traditionelt stjerneløb men mere frit og dynamisk hvor engagement og nysgerrighed blev belønnet.
En af de ting, vi især lagde mærke til, var, at spejderne kunne arbejde i deres eget tempo. Det betød, at de havde energi hele weekenden, også om søndagen hvor de normalt plejer at være trætte og mindre aktive. Med denne løbsform var de i gang hele tiden, fordi de selv kunne tilpasse tempoet og tage en pause, når det passede dem. Det skabte et godt flow og holdt energien oppe fra start til slut.
Opgavekategorier
Opgaverne var fordelt i 11 kategorier. Ti af dem blev brugt i løbet af dagen, mens den sidste kategori var aftenaktiviteter:
- Knob
- Koder
- Bål
- Førstehjælp
- Håndværk
- Lege
- Natur
- Spejderfakta
- Orientering
- Tro
- Lysfest (aftenaktiviteter)
Materialet:
Har du lyst til at prøve løbet selv eller bare hente inspiration kan du finde hele materialet her. Det inkluderer opgavebeskrivelser, materialelister og ekstra dokumenter med svar og opgaverne.
Opgavebeskrivelserne er lavet til A5 papir, vi købte en stak A5 papir og printede beskrivelserne på forsiden og bagsiden af papiret. Vi laminerede papiret så det kunne holde til at blive brugt ude på lejrpladserne og så det kunne holde til hvis det blev regnvejr.
Du vil muligvis også synes om
Semafor
marts 12, 2019
Digital kode
november 20, 2023